A funcționat sub mai multe denumiri, în funcție de schimbările sociale și politice ale timpului. Însă a rămas un etalon al învățământului artistic superior românesc. Înființată în 1864 ca Școala Naţională de Arte Frumoase din București, a fost redenumită în 1904 Școala de Arte Decorative. În 1931 a devenit Academia de Belle Arte. Apoi, în 1950, a fost Institutul de Arte Plastice Nicolae Grigorescu. În 1990, Academia de Artă în 1990 și Universitatea Națională de Arte București în 2001.
Indiferent de denumire, un lucru este cert: este și prima instituție de învățământ superior de design din România. Această secție a fost fondată în 1969, fiind inclusă în structura Facultății de Arte Decorative. Aceasta luase ființă în cadrul Institutului Nicolae Grigorescu, în 1948-1950, în urma reformei învățământului.
ÎNFIINȚARE

Școala Națională de Belle-Arte a fost înființată în urma propunerilor lui Theodor Aman și a lui Gheorghe Tăttărescu și a insistențelor lui Dimitrie Bolintineanu, ministrul instrucțiunii publice. Cei trei care aveau în vedere o instituție de învățământ artistic, modernă.
Aprobat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, proiectul a urmat un model parizian sub directoratul lui Aman. A funcționat cu secții de pictură, sculptură, gravură, arhitectură, desen linear, estetică, istorie și perspectivă, cu o durată de cinci ani.
Pictor și grafician, Theodor Aman studiase și lucrase mult la Paris. Revenit în țară în 1857, a contribuit la reorganizarea învățământului artistic românesc, fiind puternic influențat de Delacroix și Thomas Conture. El a condus Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, în calitate de director, până la sfârşitul vieţii. I-a fost încredințată și conducerea Pinacotecii Statului (care funcționa la Ateneu). Primul sediu al școlii de Belle Arte a fost în Palatul Universității. Neavând un sediu propriu, a “beneficiat” de un buget redus.

În acea perioadă, cursurile practice se țineau separat pentru fete, în aşa numita “Secţiune a Domnişoarelor”. Fusese fondată abia în anul 1894, cu o programă uşor diferită. Cuprindea cursurile teoretice comune de anatomie, perspectivă, istoria artei, dar era axată preponderent spre artele decorative. Atunci aveau să apară primele nume feminine la secțiunea sculptură (Lucreția Stroici, anul III, 1910).
1904 – de la Școala de Belle-Arte la Școala de Arte Decorative
Școala de Belle Arte a fost redenumită Școala de Arte Decorative în 1904. În 1909, prin Regulamentul de administrare interioară a Școlii de Arte, aprobat de Spiru Haret, a fost instituit examen de admitere. În acest fel, Școala de Arhitectură s-a desprins, optând pentru o metodă de selecție până la finalul anului I. Durata studiilor a crescut la șapte ani.
1931 – Academia de Belle Arte

Mai târziu, sub conducerea lui George Demetrescu Mirea, școala și-a consolidat ținuta academică, prin diversificarea specializărilor și includerea artelor decorative. După pensionarea lui Mirea, conducerea a fost preluată de Camil Ressu.
Recunoașterea statutului universitar a avut loc în mandatul său, în 1931, când acesta a fost ales prim rector (funcționând până în 1941). I-au urmat la conducerea instituției Eustațiu Stoenescu și Jean Al Stariadi. Legea Învățământului din 1931 a transformat școlile de Arte în Academii de Belle Arte. După 11 ani, instituția avea să se numească Școala Superioară de Arte din București.
Continuând eforturile predecesorului său, Theodor Aman, Mirea a făcut nenumărate cereri către Minister pentru construirea unui local destinat atelierelor. Într-o scrisoare adresată ministerului și datată 31 mai 1913, acesta insista să nu se mai aprobe organizarea expoziţiilor în sala deţinută de Societatea Geografică, pentru a servi elevilor şcolii pentru studiile teoretice “deoarece în Calea Griviţei abia li s’a construit 3 ateliere pentru studiile lor practice“.
În realitate, mulți cursanți erau descurajați “în atmosfera închisă a acestor ziduri…”(Fritz Stork). “Actualul local e o ruşine …e clădit în mod provizoriu şi provizorat a rămas de la 1913; …urît, prost construit şi conceput şi cu săli puţine şi neîncăpătoare”. Apogeul s-a atins în 1937, când li s-a interzis utilizarea localului din cauza iminentei prăbuşiri.
1948 – Belle Arte sub comuniști
Apoi a venit reforma învățământului gândită și impusă de comuniști, în 1948, care a dat totul peste cap. Școala de Belle Arte a devenit un hibrid Institut de Artă. Aici își găsiseră refugiu facultățile de Muzică, Teatru, Coregrafie și Arte Plastice, Arte Decorative și Istoria Artei.
1950
Doi ani mai târziu însă, a fost fondat Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”. A funcționat sub conducerea rectorilor Nicolae Dărăscu, Corneliu Baba, Alexandru Ciucurencu, Ștefan Constantinescu, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Corneliu Medrea, Ion Lucian Murnu, dr Gheorghe Ghițescu, arh Horia Teodoru, Eugen Schileru, Ion Frunzetti, Dan Hăulică etc.
ANII 60
Institutul a profitat de relaxarea ideologică din anii ‘60. Așa încât a reușit să își diversifice oferta, prin noile secții de arte decorative: arta metalelor, sticlei, modei, scenografiei de film și televiziune. În 1969, a apărut secția de Estetica Formelor Industriale.
ANII 70
Următoarea decadă a pus bazele învățământului superior de design, încadrându-se în “deschiderea” promovată de regimul comunist în toate mediile sociale. Ignorând propaganda politică și modelul școlii sovietice, inițiatorii proiectului s-au inspirat din modelul Bauhaus. De aici a luat naștere designul modern și din care s-au inspirat și alte instiuții din Europa vestică.
A început să funcționeze aici și secția de Forme Industriale (redenumită “Design” după 1990) și un curs de specializare în Arta interiorului și a mobilierului, Arta industrială și a organizării de expoziții.
ANII 80
În anii ‘80, a fost spațiul care a asigurat supraviețuirea Institutului de Istoria Artei și a unor specializări legate de monumentele istorice. De asemenea, s-au pus bazele învățământului în domenii precum conservarea și restaurarea patrimoniului artistic.
Belle-Arte în ANII 90
În 1992, a luat ființă o nouă facultate, cea de Istoria și Teoria Artei. S-au adăugat secțiile de Pedagogia Artei, Restaurare și Artă Foto-Video.
Academia de Artă (nume primit în 1990) a fost acreditată ca universitate în 1998. A primit titulatura de Universitate Națională (în 2001), la un secol și jumătate de la înființare.
PREZENT – Belle Arte
Astăzi, facultatea oferă 14 departamente încadrate în trei facultăți. Acestora li se adaugă un Departament pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) și o Școală Doctorală.
- (FAP) Facultatea de Arte Plastice: Pictură, Grafică, Sculptură, Fotografie-videoprocesare computerizată a imaginii, Pedagogia Artei, Teorie și cercetare
- (FADD) Facultatea de Arte Decorative si Design: Design, Modă, Artă Murală, Arte Textile și Design Textil, Ceramică/ Sticlă/ Metal, Scenografie
- (FITA) Facultatea de Istoria si Teoria Artei: Istoria și Teoria Artei, Conservare și Restaurare
Printre profesorii remarcabili, s-au numărat: Corneliu Baba, Ioan Andreescu, Theodor Aman, Catul Bogdan, Constantin Brâncuși, Victor Brauner, Ștefan Câlția, Alexandru Ciucurencu, Ion Frunzetti, Dimitrie Paciurea, Camil Ressu etc.
Hello there! I could have sworn I’ve been to this website before but after looking at a few of the posts I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be bookmarking it and checking back often!
Of course, what a fantastic blog and educative posts, I definitely will bookmark your website.Best Regards!
Aw, this was a really nice post. In idea I want to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make an excellent article… but what can I say… I procrastinate alot and by no means appear to get something done.
I always was interested in this topic and still am, appreciate it for putting up.