Câteva vederi rătăcite într-un sertar mi-au amintit de prima vizită la Palatul Culturii din Iași, cu 40 ani ȋn urmă. Clădirea grandioasă este o bijuterie arhitectonică creată de I. D. Berindei, arhitectul-șef al Casei Regale, realizată la ȋndemnul și cu sprijinul lui Carol I.
ISTORICUL MONUMENTULUI
Palatul Culturii din Iași a fost construit ȋn perioada 1906-1925 ȋn locul fostei curţi domnești a prinţului Alexandru Moruzi. Au fost păstrate principalele temelii, parterul și o parte din zidurile etajului. Construcţia a fost ȋntreruptă ȋn timpul primului război mondial.
Așa se face că inaugurarea a avut loc abia ȋn 1926, de către Regele Ferdinand. Pentru rezolvarea problemelor de rezistenţă ale deschiderilor mari ale tavanului, Berindey a solicitat ajutorul tȃnărului inventator Henri Coandă. Soluţia acestuia a fost lambrisarea sălii cu beton-bois (bois-ciment/ rumbeton = amestec de ipsos, clei și ciment).
Era vorba de un produs brevetat chiar de el care, printr-o turnare specială, părea a fi modelat din lemn de stejar. Sala ȋi poartă astăzi numele. Palatul urma să aibă 365 săli, cȃt zilele unui an. În realitate sunt numai 298, desfășurate pe două nivele și mansardă. Palatul are suprafaţa impresionantă de aproape 36 000 mp, faţada are 92 ferestre, iar mansarda alte 36 ȋn ogivă.
HOLUL DE ONOARE, SALA GOTICĂ, SALA VOIEVOZILOR, SALA HENRY COANDĂ, OROLOGIUL
Intrarea ȋn Palatul Culturii din Iași se face printr-un turn donjon mare, dominat de o acvilă cu aripile desfăcute. Holul de Onoare (Sala Gotică) de la intrare a fost conceput ȋn două etape.
În perioada lui Carol, preponderent neoclasică și ȋn perioada lui Ferdinand, predominant barocă, ȋmbinată cu Art Nouveau. Implicarea Reginei Maria ȋn această perioadă este astăzi vizibilă prin monograma acesteia din Sala Voievozilor. Mozaicul din Holul Central este o reproducere fidelă a rozetei din Biserica Abației Saint-Pierre-sur-Dives. Are o compoziţie circulară, ȋntȃlnită ȋn catedralele gotice, ȋntrucȃt arhitectul Berindey a dorit să dea edificiului o atmosferă de sacralitate.
Parter
Sala Gotică de la parter impresionează prin imensul său mozaic zodiacal și ȋnsemnele unor date istorice.
Scările monumentale simetrice sunt construite din marmură albă de Carrara. La etaj se află Sala Voievozilor. Conţine ȋn medalioane portretele domnilor Moldovei și ale regilor Romȃniei și un monumental șemineu de marmoră decorat cu un basorelief care reprezintă un arbore genealogic.
Etaj
Tot aici se află Sala Henri Coandă care este străjuită de două socluri rămase fără busturile ce le decorau. Au fost înlăturate în perioada comunistă, fiind considerate indezirabile. Bustul lui Matei Cantacuzino se află azi în amfiteatrul cu același nume din Facultatea de Drept, din Iași. Cel al lui Gheorghe Mârzescu a dispărut.
Stucaturile din partea superioară sunt opera sculptorului Emil Wilhelm August Becker, sculptor al Casei Regale. Sursa de inspirație a fost Westminster Hall din Londra.
Ceasornic
Ceasornicul este un orologiu cu trei cadrane, avȃnd diametrul de 3.24 m. Acele ceasului măsoară 1.25 m și, respectiv 0.90 m. Mecanismul se ȋncarcă automat la 12 ore cu ajutorul unei greutăţi de 120 kg ce se ridică la o ȋnălţime de 8 m. Intonează zilnic melodia Noi suntem români.
Datorită unui ingenios sistem, ceasornicul din turn acţiona sincron alte 25 ceasuri aflate ȋn diferite ȋncăperi ale palatului. Din păcate, acestea au dispărut ȋn timpul războiului. La fiecare oră exactă, orologiul cȃntă ‘Hora Unirii’, printr-un sistem de opt clopote acordate. Vitraliile cadranelor ceasului erau decorate cu cele 12 zodii. Arhitectul Berindey a realizat în frescă cei doi oșteni care străjuiesc ceasul pentru a simboliza plăieșii lui Dragoș Vodă.
Mobilier
Mobilierul palatului a fost proiectat și realizat în atelierele Albert Doumain din Paris și de către firma Mappel din Anglia. Scările monumentale simetrice sunt construite din marmură de Carrara, iar acvilele ce decorează balustrada reprezintă reprezintă deschiderea de drumuri.
PALATUL CULTURII DIN IAȘI – FACILITĂȚI TEHNICE
Palatul Culturii din Iași beneficia de facilități tehnice ultramoderne. Acestea includeau iluminare electrică, sistem de încălzire pneumatică, sistem de ventilație. În plus, erau instalate termostate și aspiratoare, totul fiind acționat din centrala tehnică aflată la subsol.
Cele două tunuri care străjuiesc statuia lui Ștefan cel Mare din faţa Palatului au fost donate de Regele Carol I. Provin din Războiul de Independenţă din 1877. Edificiul a beneficiat de un sistem de ȋncălzire inovativ și modern, identic cu cel de la Palatul Peleș. Aerau era ȋncălzit și curăţat ȋn același timp. Toată tubulatura era ȋn pereţi, iar ȋn subsol exista o sală cu filtre de cărbune prin care era curăţat aerul. Centrala termică inaugurată ȋn 1926 a fost prima din zonă. Podul palatului era din lemn ignifugat.
AGRESIUNILE DIN PERIOADA REGIMULUI COMUNIST
În perioada comunistă, ȋntre 1968 – 1975 s-a intervenit agresiv asupra construcţiei.
Sala Voievozilor
Au dispărut finisajele originare și s-a modificat cromatica Sălii Voievozilor. Albastrul de Prusia a fost ȋnlocuit cu un verde-turcoaz.
A fost distrusă pictura bolţii din Sala Voievozilor. Cineva a propus un plafon nou, din beton, pentru a evita riscul unui incendiu. Planșeul din beton, mai greu decȃt fusese prevăzut iniţial, măcina continuu pereţii. Berindey gȃndise structura de lemn pentru a asigura suficientă mobilitate ȋn cazul unui cutremur.
Sala Coandă
Pictura din Sala Coandă a fost acoperită cu un strat de tencuială. Acest lucru a protejat totuși lucrarea, astfel ȋncȃt, la decopertare, a putut fi recuperată ȋn multe spaţii. Eleganţa Sălii Coandă a fost distrusă de trei panouri cu picturi moderne, ȋnfăţișȃnd ‘epoca nouă’, cu toate ‘realizările’ ei.
Lifturi
Palatul Culturii din Iași a fost restaurat ȋn perioada 2007-2016. Însă nu au putut fi refăcute toate detaliile, ȋntrucȃt nu mai există planurile iniţiale. O noutate sunt cele două lifturi exterioare care coboară la Subsol 2, la Cafeneaua-Muzeu și urcă pȃnă la ultimul etaj, amplasate ȋn curţile interioare. Sălile de arheologie oferă podele de sticlă ce pot susţine pȃnă la 1000 kg.
Destinație
De-a lungul timpului, clădirea și-a schimbat destinaţia ȋn. Palatul Culturii din Iași a fost spital (ȋn perioada primului Război Mondial, aici fiind ȋngrijiţi soldaţii răniţi pe front). Apoi, a primit destinația de cazemată a trupelor germane și ulterior sovietice (ȋn timpul celui de-al doilea război mondial). A fost și Palatul Administrativ și de Justiţie, apoi Palatul Culturii (1955). A urmat redacţia unui ziar, bibliotecă regională și sediul instituţiei care verifica presa ieșeană ȋn perioada comunistă.
Actualul Complex Naţional Muzeal ‘Moldova’ Iași cuprinde Muzeul de Istorie a Moldovei, Muzeul Știinţei și Tehnicii, Muzeul Etnografic al Moldovei, Muzeul de Artă și Centrul de Cercetare și Conservare-Restaurare a Patrimoniului Cultural. Zidurile vechi ale Curții Domnești (ce se aflase sub Palatul Culturii) pot fi văzute în cadrul muzeului de istorie. De asemenea, în timpul reparațiilor recente, a fost descoperit un vechi cimitir, de la sfârșitul secolului al XIV-lea.
PALATUL CULTURII DIN IAȘI – RESTAURARE
Lucrările de restaurare, la care au participat peste 500 muncitori, au durat mai bine de 4 ani. S-au încheiat în 2016 și au avut în vedere restaurarea pavimentului si a medalioanelor din mozaic și a celor din dale. Au fost restaurate și refăcute medalioanele din mozaic și dale și zidurile. Și tavanele, pardoselile din parchet și tâmplăria din lemn au fost refăcute.
Au fost restaurate feroneria originară, cu blazon regal și învelitoarea uzată de pe corpul central și turnul cu ceas. Prin același proces au trecut toate elementele arhitecturale și statuile din metal realizate originar. Fațadele, frontoanele și ancadramentele, balconașele ornamentale din turnul cu ceas, scăriler monumentale au fost de asemenea refăcute.
Nu au fost uitate nici lambriurile și tavanele ornamentale sau luminatoarele. Au fost înlăturate intervențiile anterioare din Sala Gotică, Sala Coandă și Sala Voievozilor. A fost amenajat podul. A fost realizată o scără de acces în turnul cu ceas, cu acces facil în sera situată deasupra palatului.
Apoi, au fost amenajate cafeneaua și muzeul tehnicii din subsol. În plus, au fost organizate spații pentru expoziții temporare. Au fost consolidate zonele de cercetate arheologică și au fost montate două ascensoare în cele două curți interioare.
Din păcate, există prea puține schițe păstrate. De aceea, nu se știe cum arăta palatul inițial, până în cele mai mici detalii.
În 2018, la doar doi ani de la finalizarea lucrărilor, la Turnul cu Ceas apăruseră deja fisuri. Se datorau poluării fonice provocate de concertele organizate în zona muzeului.
Surse foto
0 thoughts on “PALATUL CULTURII DIN IAȘI – BERINDEY ȘI COANDĂ, SECRETE TEHNICE ȘI ARHITECTURALE”